Mostní závěr XW1
Jedná se o těsněný mostní závěr se sníženou hlučností skládající se z krajových profilů a jediného těsnícího profilu, který nepřenáší pohyblivé zatížení a je vodotěsný.
Snížení hlučnosti je dosaženo sinusovým tvarem mostního závěru (O1).
O1 - mostní závěr XW1
Standardní provedení mostního závěru je pro výšku vozovky v místě mostního závěru 70mm, kdy se použije typový F profil MAURER 70x40mm z oceli S235J2 +N. V případě požadavku na vyšší výšku vozovky lze provést až 120mm, kde základním prvkem je C profil 40x40 nastavený plechem P15.
Mostní závěr XW1 je standardně zakotven oboustranně v betonu do předem vytvořených kapes kotvami ø20mm v osové vzdálenosti 250mm. Standardní rozměr kotev je 255x200mm, min. možný je 225x150mm. Přesahují se petlicovými styky s betonářskou výztuží vyčnívající z nosné konstrukce a závěrné zídky. Orientace kotevních ok je dle požadavku objednatele. Rozměr a tvar lze uzpůsobit na konkrétní řešení.
Mostní závěry jsou standardně vybaveny přírubou šířky min. 100mm pro natavení hydroizolace.
Těsnění mostního závěru je provedeno pomocí těsnícího pásu z N2454 - elektroilzolovaný nebo EPDM. Těsnící pás je odolný vůči povětrnostním vlivům a chemickým rozmrazovacím látkám. V případě potřeby lze těsnící pás napojit tepelnou vulkanizací. Výměna těsnícího pásu je možná bez použití mechanizace a přístupnosti mostního závěru z horní strany.
Technické parametry XW1
Mostní závěr je možné použít při splnění následujících podmínek:
- směr pohybu 45° ≤ α ≤ 135°
- podélný sklon mostního závěru smí být nejvýše 10% a příčný 9%
- mostní závěr musí být umístěn nad podélně vedeným nebo pevným ložiskem
Rozsah pohybu mostního závěru je závislý na směru pohybu α.
a [°] |
u [mm] |
amin [mm] |
Cyklisté [-] |
90 |
95 |
5 |
ano |
70 |
|||
65 |
ne |
||
55 |
90 |
10 |
|
45 |
85 |
15 |
Protikorozní ochrana je prováděna standardně dle TKP 19, kap. B, dle přílohy 19B.
O5 - Tabulka II, systém I.A:
- otryskání na stupeň přípravy povrchu Sa 3, drsnost dle Rugotest No.3-stupeň BN 10a
- žárový nástřik povlaku hliníkem, zinkem nebo směsí ZnAl15 NDFT 100 μm
- uzavírací penetrační nátěr epoxidový NDFT 30 μm
- mezivrstva epoxid doukomponentní NDFT 160 μm (2x80 μm)
- vrchní nátěr alifatický polyuretan NDFT 60 μm
Mostní závěry XW1 se vyrábí ve 2 variantách dle uspořádání. Varianta 1 se standardně používá u novostaveb nebo při výměně mostního závěru 2 lamelového.
Varianta
|
Mezera mezi NK a ZZ |
e [mm] |
x [mm] |
fe,min [mm] |
fe,max [mm] |
1 |
fe,min ≥ 120 mm |
40 |
310 |
120 |
220 |
50 |
320 |
130 |
230 |
||
60 |
330 |
140 |
240 |
||
2 |
fe,min ≤120 mm |
40 |
190 |
60 |
100 |
50 |
200 |
70 |
110 |
||
60 |
210 |
80 |
120 |
O2 - Příčný řez mostním závěrem XW1- varianta 1
O3 - Příčný řez mostním závěrem XW1- varianta 1
Mostní závěr XW1 je navržen na minimální životnost dle ETAG 032, kategorie životnosti 4 - 50 let.
Mostní závěry XW1 lze také vyrobit v hybridním provedení, kde horní pojížděná hrana profilu je provedena z oceli 1.4571 (O4).
Toto řešení zabrání vzniku koroze v exponovaných místech a to:
- při mechanickém poškození povrchu, tj. pojezdem vozidel, sněhových pluhů nebo během stavby
- v případě odreznutí "nosů" v agresivním prostředí (vlivem působení chemických látek)
- zároveň snižuje nároky na údržbu pro budoucího správce
O4 - hybridní profil