Mostní závěr D80

Jedná se o těsněný mostní závěr skládající se z krajových profilů a jediného těsnícího profilu, který nepřenáší pohyblivé zatížení a je vodotěsný.
Standardní provedení mostního závěru je pro výšku vozovky v místě mostního závěru 70mm (O1), kdy se použije typový F profil MAURER 70x40mm z oceli S235J2 +N. V případě požadavku na vyšší výšku vozovky lze provést až 200mm (O2), kde základním prvkem je C profil 40x40 nastavený plechem P15.
O1 - typový příčný řez vozovkou
O2 - typový příčný řez vozovkou
Mostní závěr D80 je standardně zakotven oboustranně v betonu do předem vytvořených kapes kotvami ø20mm v osové vzdálenosti 250mm. Standardní rozměr kotev je 255x200mm, min. možný rozměr je 225x150mm. Přesahují se petlicovými styky s betonářskou výztuží vyčnívající z nosné konstrukce a závěrné zídky. Orientace kotevních ok je dle požadavku objednatele. Rozměr a tvar lze uzpůsobit na konkrétní řešení.
Mostní závěry jsou standardně vybaveny přírubou min. šířky 100mm pro natavení hydroizolace.
Těsnění mostního závěru je provedeno pomocí těsnícího pásu z N2454 - elektroilzolovaný nebo EPDM. Těsnící pás je odolný vůči povětrnostním vlivům a chemickým rozmrazovacím látkám. V případě potřeby lze těsnící pás napojit tepelnou vulkanizací. Výměna těsnícího pásu je možná bez použití mechanizace a přístupnosti mostního závěru z horní strany.
Standardní těsnící pás je B80, lze provést těsnící pásy pro vyšší pohyby, tedy B100, B140 a B200, popř. pás s kloboučkovým profilem B80G. Podle typu těsnícího pásu se stanovuji pohyby mostního závěru D80.
Technické parametry D80
Těsnící pás |
Podélný pohyb |
Příčný pohyb |
B80 nebo B80G |
5-80mm |
+-40mm |
B100 |
5-100mm |
+-50mm |
B140 |
5-140mm |
+-70mm |
B200 |
5-200mm |
+-100mm |
Protikorozní ochrana je prováděna standardně dle TKP 19, kap. B, dle přílohy 19B.
O5 - Tabulka II, systém I.A:
- otryskání na stupeň přípravy povrchu Sa 3, drsnost dle Rugotest No.3-stupeň BN 10a
- žárový nástřik povlaku hliníkem, zinkem nebo směsí ZnAl15 NDFT 100 μm
- uzavírací penetrační nátěr epoxidový NDFT 30 μm
- mezivrstva epoxid dvoukomponentní NDFT 160 μm (2x80 μm)
- vrchní nátěr alifatický polyuretan NDFT 60 μm
U jednoprofilových mostních závěrů D80 se dále vyrábějí modifikace D80K a D80Ž.
Mostní závěr D80 K
Jedná se jednoprofilový mostní závěr určený především pro rekonstrukce mostních nosných konstrukcí s absencí příčníku, prefabrikovaných konstrukcí s nízkou tloušťkou desky, kolidující předpínací výztuž v místě kotevní kapsy apod., kde nelze provést kapsu. Kotvení se provádí v oblasti horní hrany konce nosné konstrukce a opěry pomocí vlepovaných dynamických kotev s následným podlitím mostního závěru vysokopevnostní zálivkou (O3).
O3 - typový příčný řez vozovkou
Tento mostní závěr je vhodný jako náhrada elastických, kobercových nebo podpovrchových mostních závěrů. Mostní závěr D80K je v souladu s požadavky TP 86 vodotěsný. Izolace se natavuje na izolační přírubu mostního závěru a tímto vytváří požadovaný vodotěsný systém jak v oblasti vozovky, tak i římsy. D80K je robustní ocelový mostní závěr a vyznačuje se vysokou spolehlivostí a dlouhou životností.
Mostní závěr D80 Ž
Zde se jedná o modifikaci mostního závěru, která je určena především pro použití v železničním stavitelství. Mostní závěr D80 je překryt krycím pásem nebo nerezovým plechem (O4). Tyto prvky zabraňují vniknutí pevných nečistot z ložné vrstvy na těsnící pás mostního závěru.
O4 - typový příčný řez
Mostní závěr D80 lze tvarově přizpůsobit jakémukoliv řešení.
Závěr je vyráběný z originálních komponentů německé firmy MAURER (krajní kovové profily a těsnící pásy).
Mostní závěr D80 je navržen na minimální životnost 50 let dle ETAG 032.
Mostní závěry D80 lze také vyrobit v hybridním provedení, kde horní pojížděná hrana profilu je provedena z oceli 1.4571 (O5). Toto řešení zabrání vzniku koroze z důvodu poškození protikorozní ochrany v exponovaných místech a to:
- poškození povrchu mechanicky, tj. pojezdem vozidel, sněhových pluhů nebo i během stavby
- poškození boční hrany při provádění zálivek
- odreznutí "nosů" v agresivním prostředí (vlivem působení chemických látek)
- snižuje nároky na údržbu pro budoucího správce
O5 - hybridní profil